Hoppa till innehåll

Välkommen till nya wangen.se. En del saker ser lite annorlunda ut än tidigare. Är det något du saknar eller inte hittar skicka ett meddelande till info@wangen.se

Elever tävlade i Draknästet

Under måndagen samlades gymnasieelever från Wången, Torsta och Dille Gårds naturbruksgymnasium på Wången för att möta en panel av ”drakar” som skulle bedöma deras presentationer av företagsidéer.  

Ungdomar och vuxna på en scen med sex prischeckar.
Alla pristagarna tillsammans med "drakarna".

Inspirerade av tv-programmet Draknästet satte Wången för andra året i rad upp en tävling. Nytt för i år var att även elever från de närliggande naturbruksgymnasierna Dille Gård och Torsta var inbjudna. Totalt presenterade 36 företag sina idéer i aulan på Wången.  

Hans Liljekvist, lärare i kursen entreprenörskap på Wången, är den som drivit evenemanget tillsammans med sin kollega svenskläraren Lena Lööf.  

–I vår version av draknästet får eleverna praktiskt träning i muntlig framställning som är en del av ämnet svenska på gymnasiet och så övar de på att sälja in sin affärsidé – något som hör till ämnet entreprenörskap, berättar Hans Liljekvist.  

I år var naturbruksgymnasierna i Jämtland inbjudna och evenemanget genomfördes i samverkan med entreprenörskapslärarna Johanna Wikner och Elisabeth Berg på Dille Gård och Cecilia Malmsten och Eva Larsson från Torsta, samt Anna Ringner, lärare i svenska på Dille Gård.  

–Det är viktigt för eleverna att bredda sina kontaktytor och bygga nätverk. Här får de både träffa drakarna som representerar det lokala näringslivet, men också träffa elever på andra skolor som också kommer att verka i de gröna näringarna efter examen, säger Hans Liljekvist.  

Juryn med drakar gjorde sina bedömningar utifrån presentationen, hur eleverna kunde fånga deras intresse, företagsidéns specifika fördelar, hur konkurrensen ser ut på marknaden och att eleverna kunde visa att de förstått de tänkta kundernas behov och att de kunde visa att de har kunskap om marknaden.  

–Det här var ett ämnesövergripande projekt. Det vore roligt att få spinn-offeffekter och se andra och nya samarbeten, säger Hans Liljekvist.  

DRAKARNA 

Företrädarna från det lokala näringslivet som agerade drakar var: 

Fem personer uppradade på en scen. I händerna har de tre goodie bags var.
Drakarna: Johan Ranbrandt från Gomorron Östersund. Sara Månsson, regionchef för UF Ung Företagsamhet. Nils Björid, mjölkbonde på Frösön representerade de gröna näringarna. Tina Miinin ordförande i organisationen Företagarna i Krokoms kommun. Joakim Sjöstedt, regionchef Företagarna Jämtland Härjedalen Västernorrland

Vi tackar de fem som ställde upp som drakar under dagen. De hade en svår uppgift.  

–En intensiv och fantastisk rolig dag, och vi är jätteimponerade av hur ni presenterade era företag, sa Joakim Sjöstedt vid prisutdelningen.  

Sammanlagt delades 12 000 kr ut till UF-företagen. Prispengarna kom ifrån: Företagarna, Krokoms kommun, Peak Innovation och Länsförsäkringar Jämtland 

PRISTAGARNA

Flicka med långt ljust hår står i ett klassrum med en stor blå prischeck i famnen.
Första plats: Nordic Treats UF. Affärsidé: Nordic Treats UFs affärsidé är att tillverka och sälja vårt eget naturliga och hälsosamma hästgodis till hästmänniskor. Motivation: Med en stor produktkunskap och en stor koll på marknaden där de ska verka. Mycket potential finns för att ta marknadsandelar, och ett bra lokalt tänk genom hela produktkedjan. Annie Johansson, islandshästelev på Wången, stod ensam för presentationen för Nordic Treats UF. Med i företaget är också Torun Falk och Ida Baumgartner, Jämtlands gymnasium Wången.
Fyra flickor ler in i kameran och håller en stor blå prischeck mellan sig.
Andra plats: Jämtlands smycken UF. Engla Backman, Elsa Asklöf, Signe Jonasson, Greta Cipriani, Jämtlands gymnasium Torsta. Affärsidé: Ge begagnade bestick i främst silver nytt liv i form av ringar och andra smycken. Motivering: Ett genuint konsthantverk. Den tydliga lokala prägeln till Jämtland faller oss i smaken. Billig är inte alltid bäst utan här tar man betalt och är stolt över sin produkt och egen stämpel.
Två killar, en i keps och en i mössa och stickad tröja håller en stor blå prischeck mellan sig. De står framför en whitebordtavla inomhus.
Tredje plats: Fjällmans ben och horn UF. Johan Häggblad och Lars Fjällman, Dille Gård Naturbruksgymnasium. Affärsidé: Sälja handgjorda produkter med friluftsintresserade som målgrupp. Produkter som: Hårnålar, virkkrokar, servettringar, knappar, tändstål, smyckesringar, halsduksringar. Motivering: Stor kunskap och ett hantverk vi inte skådat tidigare, hållbarhet genomsyrar processen och varje produkt är verkligen unik – så våga tro på ert hantverk och att ni kan driva det här efter skolans slut.
Två tjejer i ett klassrum håller en prischeck. I bakgrunden syns en roll up med texten Välkommen till hästnäringens riksanläggningar
Fjärde plats: ToHorses UF, Wida Jonasson och Lovisa Lassesson, Jämtlands gymnasium Wången. Affärsidén lyder: Vi säljer inredningsdetaljer som tillverkas av använda hästskor till alla som vill ge hemmet en snygg touch.
En flicka och en pojke i svarta huvtröjor ser glada ut när de håller en stor prischeck emellan sig
Femte plats: Utekul UF vars affärsidé är att väcka barns intresse för friluftsliv genom olika utomhusaktiviteter i närområdet. Amina Edfeldt och Leo Söderholm på Dille Gård Naturbruksgymnasium
Två lärare på var sin sida om två elever som håller en stor prischeck.
Svensklärarnas pris; Bästa presentation stod mellan nio duktiga presentatörer. Vinnare blev Ella och Ellika som driver Ell Smycken UF, Jämtlands gymnasium Torsta.
Motivering: Scenisk närvaro, säker och övertygande säljpitch, språket var varierat och välformulerat och företaget hade en god kontakt med sin publik. En proffsig presentation som ligger i topp bland dagens säljpitchar. Här tillsammans med svensklärarna Anna Ringner, Dille Gård och Lena Lööf, Wången.

 

 

UNG FÖRETAGSAMHET OCH UF-FÖRETAG

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement.

Ett UF-företag är ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet. Man kan vara själv eller flera, men det vanligaste är 3-5 medlemmar. Eleverna tar fram en affärsidé, har kontakt med rådgivare och säljer en vara eller tjänst.

Forskning visar att UF-företagare startar fler företag, har färre arbetslöshetsdagar, får högre inkomster och oftare blir chefer. Utbildningen heter UF-företagande och innebär att gymnasieelever startar, driver och avvecklar ett UF-företag under ett läsår.

Nyfiken på UF-företagande? | Ung Företagsamhet (ungforetagsamhet.se)