Hoppa till innehåll

Välkommen till nya wangen.se. En del saker ser lite annorlunda ut än tidigare. Är det något du saknar eller inte hittar skicka ett meddelande till info@wangen.se

UF-företag gav burken pumpen

UF-företagande på gymnasiet innebär att gymnasieelever får starta, driva och avveckla ett företag under ett läsår. UF-företaget Mea Poni paketerade om en befintlig produkt. Ett smart sätt att komma igång och hinna med allt som ska göras under den korta tid kursen pågår.

Ett av årets UF-företag på gymnasiet på Wången är Mea Poni. Eleverna Sanna Boije, Kajsa Åström, Felicia Andersson, Mathilda Nordlander och Tilde Björklund som alla går i årskurs två står bakom företaget. Men det var vd:n Kajsa Åström som kom på idén vad de skulle göra; en mjukgörande karledssalva i pumpflaska.

– Vi hade alla sett behovet eftersom de flesta karledssalvor säljs på burk och därmed sprider bakterier mellan hästarna de används till. Det blir även mycket smuts och annat i en salva på burk. Det var lite velande innan vi bestämde oss för att faktiskt göra salvan då vi var osäkra på om det skulle gå att genomföra, berättar Mathilda Nordlander

På företagets Instagram meaponi.uf kan man se en bild på hur en burk ser ut efter att man använt den en gång. Den illustrerar tankarna bakom idén mycket tydligt. Det fastnar skräp och hårstrån i burken.

Gruppen googlade recept och tog lite från flera olika håll och gjorde sedan ett eget recept som de fick justera efter några försök.

– Vi kokade salvan själva med hjälp av material som finns i skolans labb-klassrum, det var även där som vi tillsammans kokade och hällde upp all salva, berättar Mathilda Nordlander

Ämnet entreprenörskap och att starta ett UF-företag är ett bra sätt att lära sig om företagande oavsett om man vill bli företagare eller inte i framtiden. Eleverna får smaka på alla delar av företagande i en komprimerad form. En nyttig erfarenhet för framtiden.

– Mest utmanande var nog att komma igång och bestämma oss för en bra idé och sedan att hitta ett bra recept och bra ställen att köpa ingredienser ifrån. Det var också svårt att prissätta rimligt för att både få produkten såld och ändå få ekonomin att gå runt, fortsätter Mathilda Nordlander

– Av att driva UF har vi lärt oss hur viktigt det är att ha ett bra samarbete och bra kommunikation inom företaget, även hur mycket samarbeten med utomstående kan betyda. Vi har också lärt oss hur viktigt det är med bra och rätt marknadsföring.

Kajsa och Mathilda har inga planer på att starta företag men Tilde, Sanna och Felicia låter mer positiva och kan tänka sig att starta eget framöver. Lycka till önskar vi allihop, vad ni än tar er för efter studenten!